Sportski blog Dinka Puljića: Principi treninga

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Sportski trening je prema svojoj definiciji, sustavan i organizirani proces (pedagoški i biološki) kojim se utječe na razvoj sposobnosti, osobina i znanja. Inače, ima više definicija koje su puno duže, kompleksnije i složenije zato ćemo se zadržati na ovome točnije na ovoj definiciji. Ono što smatram da se provodi u praksi je puno jednostavnije te da se ne posvećuje dovoljno ozbiljnosti samoj definiciji i onome što ona predstavlja.

No, to je neka druga priča. Kao što sam spomenuo u nekim prijašnjim postovima, činjenica  je da se danas svatko može zvati trenerom te raditi sa djecom, dovoljno je samo uključiti laptop (rekao bi jedan stariji kolega trener kojeg ne poznajem dugo, ali od kojeg sam u kratko vrijeme dosta toga naučio, laptop treneri) točnije youtube i utopiti se u moru metoda pritom ne znajući što se radi. Ovo je ključna stvar koju mnogi ne shvaćaju, ima jako puno metoda u treningu koje se danas koristi, ali su bezvrijedne ako ne koristiš PRINCIPE. Generalno, sportska priprema se sastoji od više integriranih segmenata od kojih svaki ima određenu važnost, a ti segmenti su: kondicijska priprema, tehnička priprema, taktička priprema i psiho-sociološka priprema. Kao što sam napisao svaki segment je izuzetno važan i treba mu posvetiti pažnju prilikom izrade plana i programa. Svaki od segmenata ima svoje principe, ali ću se dotaknuti samo nekih za koje smatram da su izuzetno važni.

Principi kojih se bitno pridržavati su: princip kontinuiranosti, princip racionalnosti i utilitarnosti, princip individualnosti, princip kompleksnosti, princip valovitosti, princip cikličnosti, princip usmjerenosti. Ovo su neki od osnovnih principa koje koristim u treningu. Princip kontinuiranosti – koristi se u kondicijskoj i tehničkoj pripremi. Primjerice, kada govorimo o tehničkoj pripremi, proces usvajanja tehničkih elemenata počinje u selekciji predpočetnika i traje sustavno kroz čitavu karijeru. Bitno je da su elementi prilagođeni dobi s kojom se radi. Princip racionalnosti i utilitarnosti nam govori da tehničke elemente treba usvajati pravilno, te da se prvo trebaju usvajati osnovni elementi (u nogometu su to udarci po lopti, dodavanja i udarci, vođenja i oduzimanja lopte. Učenje tehnike mora imati svoju svrhu i provoditi se u situacijskim uvjetima.

Princip individualnosti – postoje djeca koja brže odnosno sporije usvajaju zadane elemente te osim toga djeca sa boljim i lošijim sposobnostima te stoga treba o tome voditi računa. Princip kompleksnosti – trening treba biti integralnog karaktera dakle tehnika je uskom povezana sa ostalim segmentima, kondicijom i taktikom. Princip valovitosti – odnosi se na kombinacije treninga visokog opterećenja sa treninzima niskog opterećenja. Poznato je da treba poštivati proces superkompenzacije i prema tome odraditi trening. Također, ovdje je bitno da se opterećenje u treningu ne može cijelo vrijeme povećavati nego se treba poštivati i oporavak da ne bi došlo do pretreniranosti. Princip cikličnosti – ovaj princip je usko povezan sa periodizacijom treninga, ono što je bitno spomenuti vezano uz ovaj princip jesu ciklusi u treningu, ciklusi rada i odmora. Točnije, mikrociklus (trajanje 2-7 dana), mezociklus (trajanje od nekoliko tjedana do 4 mjeseca) i makrociklus (traje od 6 – 12 mjeseci).

Princip usmjerenosti – odnosi se na to da trening mora biti usmjeren na razvoj kompleksa sposobnosti. Ovdje je bitno uzeti u obzir biološku i kronološku dob te senzitivne faze koje nam govore kada je najpogodnije razvijati koju motoričku sposobnosti. Ovo su osnove koji bi se svakako trebali pridržavati jer ćemo kao treneri u svakom trenutku znati što i kako raditi. Trening djece nije trening odraslih to svakako treba imati na umu. Ne može se ništa preskakati, niti ubrzati jer je sportska priprema proces koji ima svoje zakonitosti. Nažalost, mnogi treneri su nestrpljivi i bitni su im rezultati u mlađim kategorijama ne bi li se dokazali. Djeca jako brzo usvoje određene stvari, pogotovo ako su malo boljih sposobnosti, osobina i znanja. Dolazi do brze prilagodbe organizma što nikako nije dobro. Ne uzimaju se u obzir biološke karakteristike. Taj proces se naziva “rana specijalizacija”. Ali o tome puno više u mom sljedećem postu. Sportski pozdrav!!


  •  
  •  
  •  
  •  
  •