Profili trenera u školi nogometa by Marijo Jović

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Marijo Jović je ponovo s nama. Tko smo , što smo?  U kojem sportskom/radnom okruženju dajemo najbolje od sebe? Odgovore na ta pitanja donosi trener na radu u inozemstvu.

 

Ovim želim obratiti pozornost kako krivi odabir radnog mjesta trenera od strane uprave kluba ili koordinatora škole nogometa može imati velike posljedice na razvoj igrača ako je u pitanju rad sa mladim igračima pa i samog trenera u konačnici.

Podijelio bih trenere u 4 profilne skupine :

1-Treneri ANIMATORI

2-Treneri EDUKATORI

3-Treneri NATJECATELJI

4-Treneri SPECIJALISTI

 

ANIMATOR

Pa krenimo sa trenerima Animatorima,koji po svom profilu pripadaju razvojnoj fazi od 8-10 godina.

Ovdje počinje početna selekcija igrača i svakako je bitno da trener ima znanja o funkcionalno-motoričkom razvoju kako bi mogao donijeti najbolju odluku pri samoj selekciji.

Trener u ovoj dobi ne mora nužno biti nogometni expert sa svim taktičkim znanjima i vještinama,puno važnije je da profil ovog trenera posjeduje visok nivo socijalne kulture,vrednovanja životnih vrijednosti i osnovnih pravila ponašanju u nekoj zajednici ili grupi ljudi.

Poželjno je znanje iz višestrane sportske obuke gdje se trening sastoji ne samo od specifičnog nogometnog treninga nego i uvrštavanja drugih sportova u trenažnu jedinicu sve u svrhu višestranog motoričkog i funkcionalnog razvoja.

Trener animator mora širiti pozitivnu energiju u odnosu sa igračima ovog uzrasta i dozvoljavati da igrači samostalno “istražuju”i donose odluke u situacijama u igri.Isto

tako mora biti svjestan da “totalni nogomet “u ovom uzrastu ne postoji!! Većina treninga se svodi na osnove u odnosu sa loptom(kontrola,elementarna tehnika,koordinacija sa loptom) ,najčešći oblik natjecanja je u situacijama 1v1 gdje trener animator treba poticati kreativnost i samopouzdanje te razvijati osnove u taktici kod suprostavljanja1v1 u obrani i napadu.U ovom se uzrastu djeca/igrači ne mogu nositi najbolje sa porazima te trener mora obratiti pozornost u organizaciji treninga kako pronaći balans kad su u pitanju podjele u momčadi kada se igra .(Ne dozvoliti da jedna momčad ima preveliku dominaciju i slično).

Svakako je dobro da trener animator ima iskustva kao igrač nogometa kako bi mogao demonstrirati tehničke elemente i dati bolju vizualnu informaciju jer to je najbolji način da djeca uče u ovom uzrastu tj..”objasni, demonstriraj, kontroliraj , ispravi , pohvali trud prije samog uspjeha”.

Trener mora biti spreman na manjak koncentracije od strane igrača te mora posjedovati visok nivo tolerancije i strpljenja.

Neke od osnovnih smjernica za organizaciju treninga u ovom uzrastu su: Progresivna metoda rada, od lakšem k težem,sporog ka bržem i jednostavnog ka kompleksnom.

Početi trening sa zabavnim sadržajem.

Osigurati svakom igraču što više kontakta sa loptom.

Izbjegavati velike kolone u organizaciji vježbi.

Što više igri gdje se napada i brani gol.

Završi trening sa zabavnim sadržajem.

 

EDUKATOR

Treneri edukatori su treneri koje bi trebali vidjeti najčešće u uzrastima igrača od 11 – 15 godina gdje je naglasak na edukaciji i specifičnoj obuci više naglašen. Ovaj trener mora posjedovati veliko znanje u planiranju i programiranju te organizaciji trenažnog procesa.Prije svega ovaj trener mora biti visoko obrazovan na svim poljima(pedagogija,komunikologija,taktičko-tehnički,psihologija,kineziologija,teorija treninga) i svakodnevno se usavršavati te pratiti razvoj igre kao takve.Trener edukator mora razumjeti igru i uloge u njoj kako bi mogao odrediti uloge u momčadi za svakog igrača . Edukator ne bi trebao težiti rezultatu kao konačnom produktu nego razvoju,prvenstveno igrača koji može na taj način unaprijediti igru momčadi te će posljedica razvoja biti rezultat.Ovaj trener mora biti otvoren za dijalog i konstruktivnu kritiku te mora biti spreman poštivati model i metode rada kluba u kojem se nalazi.Treneri edukatori su od velike važnosti za igrača i imaju tu privilegiju ali i obavezu da stvore čvrste temelje u razvoju jednog sportaša/nogometaša koji će igraču služiti za buduću nadogradnju.

 

NATJECATELJ

Ovaj profil trenera se može podijeliti na više pod-profila u odnosu na njihov način upravljanja grupom(autokratski,demokratski …)

Svakako su ovo treneri koji bi trebali od koordinatora škole biti prepoznati i raspoređeni na uzraste od 16 do 18,19 godina kada je više naglasak na ostvarivanju rezultata.Ovaj trener je ambiciozan ,taktički educiran ,trener sa dovoljno godina i s izgrađenim osobnim stilom,stavom i uvjerenjima o nogometu u cijelosti.Trener natjecatelj mora također biti visoko educiran kako bi znao upravljati trenažnim procesom i prepoznavati moguće prepreke u istom.Komunikacijske vještine ovog trenera bi trebale biti na visokoj razini kao i psihologija u radu sa igračima.U ovom uzrastu trener mora postaviti grupi zajedničke ciljeve koji su mjerljivi i realni sukladno mogućnostima grupe ,istu grupu mora voditi prema cilju održavajući motivaciju i želju svakog igrača da doprinese grupi na putu prema zajedničkom cilju.

Trener natjecatelj bi trebao poznavati svakog igrača i pokušati pronaći igraču ulogu (ne samo poziciju) u grupi/momčadi kojom bi igrač mogao mjeriti svoj napredak i samim tim doprinos grupi.Vrlo je bitno da igrač zna svoju ulogu i osjeća se važnim “kotačićem” .

U pravilu je trener natjecatelj vrlo ambiciozan,odlučan i spreman da svakodnevno odgovori pritiscima koje nosi natjecateljsko okruženje i igra na rezultat.

 

SPECIJALIST

Danas možemo pronaći mnoge trenere specijaliste u klubovima,neki od njih imaju ulogu rada sa najboljim pojedincima kako bi se pružila povećana pažnja perspektivnim igračima.

Drugi su pak treneri vratara koji su zaduženi za rad sa vratarima u sklopu momčadi.Neki klubovi angažiraju trenere specijaliste na području analize utakmica,dok su neki treneri specijalisti za tehniku,taktiku,određenu fazu igre,kondicijsku pripremu itd.Igrači danas angažiraju privatne trenere kako bi radili sa njima a sve u cilju individualnog razvoja.Vrlo je važno da ovi treneri imaju blizak kontakt i suradnju sa glavnim trenerom momčadi iz koje igrač dolazi ,što zbog periodizacije treninga i opterećenja, a što zbog povratnih informacija koje mogu biti vrlo važne u planiranju i programiranju rada.Mentalni trener je sve učestalija pojava u vrhunskom sportu gdje ovaj trener specijalist pomaže igraču zadržati najviši nivo izvedbe što je dulje moguće ali također uz suradnju sa ostatkom trenerskog tima pripremajući igrača na sve emocionalne i mentalne izazove igre.

Uz ova četiri profila je vrlo bitno napomenuti da svaki trener koji sebe deklarira kao jedan od spomenuta četiri mora biti otvoren u razgovoru sa budućim poslodavcem i dati jasno do znanja koje su mu ambicije i gdje se on vidi.Najgora moguća opcija je da trenera npr.natjecatelja koordinator škole koristi u uzrastu gdje je natjecanje od sporedne važnosti i na taj način radi trostruku štetu (igraču,treneru,klubu).

Sretno svima 🙂

Marijo Jović

 


  •  
  •  
  •  
  •  
  •